fbpx

Grant Instytucjonalny

Czas pożegnań i podsumowań

30 kwietnia zakończyliśmy wszystkie działania realizowane w ramach  Grantu Instytucjonalnego Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Zorganizowaliśmy wydarzenie kończące w naszym sklepie społecznym w Gdańsku. Pochwaliliśmy się nowymi regałami w sklepie ( ostatni składaliśmy 5 minut przed wydarzeniem!), fotelami i komputerem. W tle „leciał” film podsumowujący nasze działania. Zaproszeni goście wysłuchali krótkiego podsumowania.

Dla nas był to bardzo pracowity i zajęty czas. Przez rok trwania Grantu Instytucjonalnego:

  • odwiedziliśmy Banki Żywności w Olsztynie, Łodzi, Berlinie, Madrycie; zapoznaliśmy się z różnymi modelami działania Banków Żywności, zastanowiliśmy się nad naszą strategią i zmianą organizacji współpracy z naszymi Organizacji Partnerskimi
  • odbyliśmy spotkania z klientami i wolontariuszami sklepów społecznych w Gdańsku i Gdyni, wysłuchaliśmy ich sugestii i kierując się nimi zakupiliśmy nowe sprzęty i komputery do sklepów społecznych
  • przeszkoliliśmy się z ewaluacji i facylitacji – dzięki temu mamy narzędzi do prowadzenia spotkań i oceny naszych poczynań
  • zorganizowaliśmy imprezy sieciujące nasze Organizacje Partnerskie i regularnie spotykaliśmy się z przedstawicielami Organizacji – naszym celem było lepsze poznanie potencjału i warunków, w których działają nasze Organizacje Partnerskie oraz zacieśnienie współpracy
  • nabyliśmy nowe stroje dla wolontariuszy, w które zostały wyposażone nasze Organizacje Partnerskie, biorące udział w zbiórkach żywności; nasi wolontariusze na zbiórce byli lepiej widoczni, a wszystkie Organizacje biorące udział w zbiórce chwaliły nasze nowe stroje
  • nabyliśmy nowe meble do biura, wymieniliśmy okna, a zamiast krat – wstawiliśmy żaluzje – dzięki czemu znacząco podniosła się estetka naszego otoczenia , które stało się przyjaznym otoczeniem dla pracowników
  • na wniosek klientów, wolontariuszy i obsługi sklepów społecznych zamontowaliśmy monitoring w sklepach społecznych, przez co zwiększyło się bezpieczeństwo obsługi i klientów
  • wyposażyliśmy nasza nowa sale edukacyjno-konferencyjną, która będzie na służyła do spotkań z wolontariuszami i Organizacjami oraz do prowadzenia warsztatów

 

Działania Organizacji w latach 2022-2024 dofinansowane z Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.

#AOFR #funduszenorweskie #grantinstytucjonalny #współpraca #razemsilniejsi #wydarzenieinformacyjne

 

Opublikowano 6 maja 2024

Każda pliszka swój ogon chwali czyli wydarzenie informacyjne

Nasz rok realizacji zadań w ramach Grantu Instytucjonalnego dobiega końca. Dla Banku Żywności możliwości, jakie dało nam finansowanie otrzymane dzięki Funduszom Norweskim, pozwoliły na naukę, unowocześnienie naszych narzędzi IT, zmiany w wyglądzie biura i sklepów społecznych i stworzenie centrum konferencyjno-edukacyjnego.

Przede wszystkim jednak pozwolił na zmiany w naszych relacjach z partnerami – klientami sklepów społecznych, Organizacjami Partnerskimi, wolontariuszami i przedstawicielami samorządów.

Dla tych ostatnich zorganizowaliśmy 8 kwietnia wydarzenie informacyjne, na którym zaprezentowaliśmy co osiągnęliśmy do tej pory i jakie są nasze plany na przyszłość.

Działania Organizacji w latach 2022-2024 dofinansowane z Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.

#AOFR #funduszenorweskie #grantinstytucjonalny #samorząd #współpraca #razemsilniejsi #wydarzenieinformacyjne

Opublikowano: 20.04.2024

Do serca Polski, czyli wizyta w Łodzi

Tym razem z wizytą studyjną wybraliśmy się do serca Polski czyli Łodzi. Zdziwieni? Niedaleko Łodzi jest środek Polski…ale nie o tym. Gościł nas Bank Żywności w Łodzi.

Odwiedziliśmy nowy magazyn łódzkiego Banku ( nówka sztuka), dyskutowaliśmy o misji, wizji, strategii, a drugiego dnia o dystrybucji żywności , komunikacji i promocji Funduszu Europejskiego Pomoc Żywnościowa. I do tego z 10 innymi Bankami.

Naszym łódzkim kolegom trudno było utrzymać dyscyplinę dyskusji, ale i tak z Łodzi wywieźliśmy dużo cennej wiedzy i parę pomysłów oraz cenną informację, za którą nie polubią nas nasze Organizacje Partnerskie, ale za to – nie ścignie Urząd Skarbowy. Suma sumarum – na plus.

Działania Organizacji w latach 2022-2024 dofinansowane z Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.

#zbiorkazywnosci #zbiórkażywści #wielkanocnazbiórkażywności #Wielkanoc #pomagamy #pomagamyrazem #silniejsirazem #AOFR #funduszenorweskie #grantinstytucjonalny

Opublikowano 22 lutego 2024

Nauka w środku mroźnej zimy…


Pod koniec mroźnego, śnieżnego, ponurego stycznia ruszyliśmy po naukę do, jak się okazało, słonecznej Hiszpanii. Dzięki pozyskanemu z Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny grantowi mieliśmy okazję odbyć wizytę studyjną w Banku Żywności w Madrycie (Banco de Alimentos Madrid).

Kilka słów o naszych hiszpańskich przyjaciołach – istniejący od 30 lat Bank Żywności w Madrycie to największy Bank Żywności w Hiszpanii. Obsługuje region madrycki, czyli prawie siedmiomilionową społeczność. W 2023 roku dzięki pomocy madryckiego Banku pomoc żywnościową otrzymało 540 Organizacji Pozarządowych, a za ich pośrednictwem 137 124 osoby.

Banco de Alimentos Madrid nie mógłby działać, gdyby nie wierni, chętni do pracy i zaangażowani wolontariusze – obecnie to 390 wolontariuszy (średnia wieku 67 lat!!!). Regularne zatrudnienie w madryckim Banku podjęło 34 zatrudnionych. W zeszłym roku przez ręce wolontariuszy i pracowników przewinęła się, a ostatecznie trafiła do osób potrzebujących żywność o wartości 54,1 miliona Euro.

Pomimo, że nasz Bank nie osiąga tak spektakularnych wyników, a właściwie nie osiągamy nawet wyników bliskich tym madryckim, zostaliśmy przyjęci ciepło, przyjaźnie, a kierownictwo madryckiego Banku opowiedziało nam z detalami o działalności Banku. Robi wrażenie – naprawdę robi. Każdy etap i obszar działania Banku w Madrycie jest przemyślany, zaplanowany i wyegzekwowany. Każda sfera działania Banku jest kontrolowana i zgodna z procedurami, a jednocześnie wszystkie czynności są realizowane efektywnie i bez zbędnych przestojów.

Zwiedziliśmy magazyn w Colegio San Fernando, jednocześnie siedzibę Banku – budynek z lat dwudziestych XX wieku, a ściślej – dawny szkolny kościół i, kontrastowo, ogromny, nowoczesny magazyn w Alcali ( 40 km od Madrytu).

Zobaczyliśmy również sklep społeczny prowadzony przez Fundacion Alberto y Elena Cortina – podobny do naszych sklepów społecznych, ale jednak bardziej skomputeryzowany. U nas posługujemy się papierowymi skierowaniami; Hiszpanie mają system kart i kodów kreskowych. Z drugiej strony – mają głównie w marę stały i mniej zróżnicowany asortyment. W naszych sklepach społecznych, w których codziennie otrzymujemy inne produkty, wprowadzenie eleganckiego i efektywnego hiszpańskiego systemu jest na razie niemożliwe… ale nie nieprawdopodobne.
Oczywiście nie darowalibyśmy sobie gdybyśmy nie skorzystali z możliwości krótkiego zwiedzenia Madrytu – jedliśmy hiszpańskie tapas, obejrzeliśmy kawałek Madrytu, a nawet… walczyliśmy z bykami; wirtualnie, ale też się liczy. Dla zainteresowanych – nie zabiliśmy byka, ale i tak go pokonaliśmy!

Nasza wizyta natchnęła nas nowymi pomysłami na usprawnienie naszej pracy i, mamy nadzieję, polepszenia naszych usług, co przyniesie zadowolenie naszych klientów.

Działania Organizacji w latach 2022 – 2024 dofinansowane z Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.

Opublikowano 31 stycznia 2024

Podróże kształcą, czyli jak Bank Żywności w Trójmieście odwiedził Berliner Tafel…

Berlin – Alexander Platz, curry wurst, Parthenon, Mur Berliński i Dworzec Zoo – miasto muzeów, pomników, siedziba rządu Niemiec…z tym kojarzy się wam Berlin? Nam od teraz będzie się kojarzył z Berliner Tafel – odpowiednikiem Banku Żywności, który odwiedziliśmy pod koniec października. Jak do tego doszło? Usiedliśmy, pomyśleliśmy, zastanowiliśmy się, jak możemy się poduczyć i wpadliśmy na pomysł, że może podpatrzymy jak pracują Banki Żywności w Polsce i krajach ościennych. A wizytę sfinansowaliśmy w ramach grantu finansowanego z Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.

Oczywiście, w trakcie wizyty w Berlinie, nie darowaliśmy sobie i jedno z nas z poświęceniem zjadło curry wurst (był bio, ale i tak nie polecamy), a oprócz tego odwiedziliśmy siedzibę Berliner Tafel, ich sklep charytatywny i miejsce wydania żywności.

Berliner Tafel to przede wszystkim imponujące liczby – 5 fundraiserów, 19 pracowników, 30 samochodów, 2000 wolontariuszy i ponad 200 tysięcy osób, które otrzymują pomoc. Robi wrażenie, prawda? Berliner Tafel to instytucja – jeżeli w restauracji, sklepie spożywczym, giełdzie spożywczej jest nadmiar żywności, która mogłaby powędrować do kosza, to pierwszym pomysłem, który przychodzi kierownictwu do głowy jest przekazanie nadmiaru żywności do Berliner Tafel. Przyznajemy – też tak byśmy chcieli.

Osobą, którą założyła Berliner Tafel, a i teraz jest niezwykle aktywnym członkiem organizacji i wręcz kobietą – instytucją jest Sabine Werth. Zaczynała od noszenia w siatkach zbywającego pieczywa z pobliskiej restauracji, dzisiaj pomaga 200 tysiącom osób.

Berliner Tafel to również bardzo dobrze zorganizowane „przedsiębiorstwo” – ruch samochodów odbierających i rozwożących żywotność nadzoruje system komputerowy. System, który został stworzony przez start-up, a Berliner Tafel zaproponował, że wypróbują go w ramach testów, w ramach swojej działalności. Dzisiaj system jest wdrożony w firmach i nadal pozwala na nadzorowanie ruchy samochodów w Berliner Tafel. Ze względu na dużą ilość dystrybuowanej żywności w magazynie i pomiędzy magazynem, a punktami wydania krąży wiele plastikowych skrzynek; w Berliner Tafel zastosowano system ustawienia pojemników według wielkości, tak aby nie trzeba było szukać pojemnika, w który zmieści się określona ilość żywności. Do mycia pojemników zakupiono specjalistyczne myjki, które obsługują przeszkolone osoby.

Co ciekawe – Berliner Tafel jest finansowany jedynie dzięki prywatnym dotacjom; Organizacja nie korzysta z dofinansowania przez państwo, region czy miasto. Takie podejście wymaga oczywiście dużego wysiłku fundraiserów i samej Sabine, która stara się możliwie szeroko propagować ideę Berliner Tafel. Zaskoczyło nas, że fundraiserzy Organizacji wpadli dokładnie na ten sam pomysł, który kiedyś staraliśmy się wprowadzić w Banku Żywności w Trójmieście, czyli Bank Dobrych Miejsc; u nas jakoś pomysł „zdechł”, ale naszym niemieckim kolegom się udało…chyba do niego wrócimy, bo skoro im wyszło, to czemum nam nie? Po cichu przyznamy, ze poddali nam jeszcze jeden pomysł findraisingowy, nad którym poważnie się zastanawiamy, ale na razie cicho sza…

Berliner Tafel, oprócz wspomagania organizacji pozarządowych, również wydaje paczki przygotowane wcześniej przez wolontariuszy. Paczkę można otrzymać raz w tygodniu, wyłącznie w dzielnicy w której się mieszka i trzeba udokumentować, że jest się osoba o niskich dochodach lub w trudnej sytuacji życiowej. Punkty wydań, to miedzy innymi kościoły. Odwiedziliśmy jedne z takich punktów trakcie wydania. Osoby potrzebujące rejestruje się w zeszycie i odznacza daty, kiedy odebrały żywność. Przy wydaniu, każda osoba potrzebująca otrzymuje kartkę z informacją w jakim dniu i o jakiej godzinie ma się ponownie pojawić w celu otrzymania pomocy. Wydania żywności obsługują wolontariusze, a przygotowane paczki zawierają warzywa, owoce, półprodukty, jakiś słodki dodatek oraz nabiał. Paczki sa przygotowywane w magazynie Berliner Tafel, tego samego dnia, głównie z żywności o krótkim terminie przydatności do spożycia.

Czas spędzony w Berliner Tafel był niezwykle intensywny i pouczający. No i zobaczyliśmy do czego możemy dążyć i aspirować. Ale znowu – jeżeli im się udało, to czemu nie nam?

Działania organizacji w latach 2022-24 dofinansowane z Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.

#aktywniobywatelefunduszregionalny #uczymysie #grantinstytucjonalny #BerlinerTafel
Opublikowano 9.11.2023

Nasz droga się zaczyna

Od 1 marca 2023 realizujemy projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Projekt jest poświęcony polepszeniu usług świadczonych przez Bank Żywności w Trójmieście. Jak to osiągniemy? Ucząc się – zarówno od siebie, jak i korzystając z wzorców innych Banków. Stworzymy również grupę robocza z naszych Organizacji, które powiedzą nam co poprawić, co jest już dobrze, a co pokazać jako dobrą praktykę. Zmienimy również wnętrze naszego biura,a i sklepy społeczne zyskają co nieco na wyglądzie :-). Last but not least – lepiej się scyfryzujemy. Śledźcie nasze postępy.
Opublikowano 23.06.2023

INNE PROJEKTY

Czas pożegnań i podsumowań 30 kwietnia zakończyliśmy wszystkie działania realizowane w ramach  Grantu Instytucjonalnego Programu Aktywni Obywatele –... czytaj dalej

Bank Żywności w Trójmieście jako jedna z 80 organizacji pomocowych z całej Polski został zakwalifikowany do programu „Żywnościowy SOS” Fundacji... czytaj dalej

Dostosuj stronę